En hög kvalitetsnivå kräver goda kunskaper


Som vanligt har jag lärt mig mycket under arbetet med ett nytt nummer av Fluid Scandinavia, och då jag denna gång talat kvalitetssäkring, vilket är temat för detta nummer, är det vissa ord och begrepp som återkommit i nästan samtliga samtal. Allra oftast är det behovet av rätt kunskap och kompetens som kommer upp, det är svårt att hålla en hög kvalitetsnivå om inte medarbetarna vet vad de gör. Men inte bara det, medarbetarna måste också känna sig delaktiga och motiverade för att uthålligt jobba med de ständiga förbättringar som krävs. Och, just det, ständiga förbättringar är det andra begreppet som återkommer i princip alltid vid samtal om kvalitetssystem och kvalitetsarbete. Att aldrig bli nöjd utan ständigt sträva efter förbättring, det finns alltid något som kan göras lite annorlunda för att ge ett bättre resultat.
När det gäller kvalitetssäkring inom tillverkning och service av hydrauliska system så är det framför allt renlighet som lyfts upp som det mest avgörande. Som Nawroz Rostam sa i intervjun – smuts och hydraulik hör helt enkelt inte ihop. Han gör också en intressant jämförelse mellan hydraulikbranschen, som han jobbat många år i, och fordonsbranschen, som han nyligen har bytt till. På fordonssidan har de betydligt högre krav på strukturerat kvalitetsarbete, vilket bland annat leder till noggrannare och mer exakta kravspecifikationer, något han saknade i hydraulikbranschen.
I tidningen finns även en intervju med Erik Lovén som är lärare på Luleå tekniska universitet i olika kvalitetskurser. Han berättar vad en modern kvalitetsingenjör får lära sig under studierna och beskriver också den historiska utvecklingen av kvalitetsarbete ute i industrin. Tidigt 1900tal handlade det mest om att en produkt överensstämde med ritningen, vad kunden tyckte var inte speciellt intressant. I dag är det i stället kundtillfredsställelse som är ett centralt begrepp, vilken kvalitet man själv anser att man har är ointressant om ingen vill köpa produkten.
Som ett exempel på ett mindre företag som har höga målsättningar inom alla de områden som behövs för ett bra kvalitetsarbete har vi med DHS Sverige AB. Det är ett relativt nystartat företag i Borlänge där tre av fem medarbetare är certifierade enligt SFMA’s certifiering, där de lägger vikt vid att medarbetarna känner sig motiverade att göra ett bra jobb och där de jobbar systematiskt med renhet i lokalerna och under arbetet. De anser även att en hög kvalitet måste få kosta lite, den extra kostnaden får man tillbaka i mer hållbara system.
Slutligen vill jag tipsa om artikeln med Jan Nilsson, numrets profilintervju. Han har ett långt spännande yrkesliv inom hydraulikbranschen bakom sig, både i Sverige och globalt, och har mycket intressant att berätta. Han är också aktuell som nyvald ordförande i SFMA.
Trevlig läsning !
Ylva Sjönell
Chefredaktör
- mars 2023 (8)
- februari 2023 (13)
- januari 2023 (16)
- december 2022 (6)
- november 2022 (11)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (14)
- augusti 2022 (17)
- juni 2022 (7)
- maj 2022 (10)
- april 2022 (10)
- mars 2022 (21)
- februari 2022 (14)
- januari 2022 (11)
- december 2021 (6)
- november 2021 (8)
- oktober 2021 (11)
- september 2021 (12)
- augusti 2021 (9)
- juni 2021 (14)
- maj 2021 (12)
- april 2021 (21)
- mars 2021 (12)
- februari 2021 (13)
- januari 2021 (16)
- december 2020 (7)
- november 2020 (18)
- oktober 2020 (22)
- september 2020 (12)
- augusti 2020 (14)
- juni 2020 (9)
- maj 2020 (8)
- april 2020 (13)
- mars 2020 (18)
- februari 2020 (12)
- januari 2020 (22)
- december 2019 (8)
- november 2019 (16)
- oktober 2019 (16)
- september 2019 (14)
- augusti 2019 (24)
- juni 2019 (17)
- maj 2019 (2)
- april 2019 (9)
- januari 2019 (2)
- december 2018 (1)
- september 2018 (1)
- maj 2018 (1)
- januari 2018 (1)
- december 2017 (1)
- september 2017 (1)
- maj 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- september 2016 (1)
- maj 2016 (1)
- december 2015 (1)
- september 2015 (2)
- maj 2015 (1)
- januari 2015 (1)
- december 2014 (1)
- september 2014 (1)
- maj 2014 (1)
- januari 2014 (1)
- december 2013 (1)
- september 2013 (1)
- maj 2013 (2)
- januari 2013 (1)
- december 2012 (1)
- september 2012 (2)
- maj 2012 (2)
- januari 2012 (1)
- december 2011 (1)
- september 2011 (1)
- maj 2011 (1)
- januari 2011 (1)
- december 2010 (1)
- september 2010 (1)
- maj 2010 (2)
- januari 2010 (1)
- december 2009 (1)
- september 2009 (1)
- maj 2009 (1)
- januari 2009 (1)
- december 2008 (2)
- september 2008 (1)
- maj 2008 (1)
- januari 2008 (1)
- december 2007 (1)
- september 2007 (1)
- maj 2007 (1)
- januari 2007 (1)
- december 2006 (1)
- september 2006 (1)
- maj 2006 (1)
- januari 2006 (2)
- december 2005 (1)
- september 2005 (1)
- maj 2005 (1)
- januari 2005 (1)
- december 2004 (1)
- september 2004 (1)
- maj 2004 (1)
- januari 2004 (1)